Siła struktury

09.02.2015

Jak poinformować miliony młodych Polaków o skierowanych do nich inicjatywach? Wykupić reklamy w prime-timie? Jest znacznie prostszy sposób.

Opis zdjęcia: 
Centrum Informacji Młodzieżowej w Oulu - jedno z kilkuset w Finlandii i kilku tysięcy w Europie (fot. W. Pater)

Zwiększenie rozpoznawalności młodzieżowego sektora programu Erasmus+ to stały element dyskusji wśród jego koordynatorów. Nic dziwnego – program to jedna z ciekawszych ofert UE dla młodzieży. Czy zatem każdy młody Europejczyk nie powinien go znać? A ilu zna? W Polsce, śmiem twierdzić, nie więcej niż 10 proc. I to pomimo naprawdę kompleksowych działań prowadzonych przez Narodową Agencję.

A czy inne publiczne instytucje nie mają podobnych problemów z dotarciem do młodzieży? Wbrew pozorom inicjatyw dla młodych ludzi nie brakuje: trzy lata temu Ministerstwo Pracy zrealizowało Program Wolontariatu Długoterminowego, a MSZ cały czas zachęca młodych do ubiegania się o pracę w unijnych instytucjach. Być może wkrótce powstanie też krajowy program wspierający inicjatywy młodzieżowe. Jak szybko, skutecznie i niedrogo poinformować o tym miliony młodych Polaków? Wykupić reklamy w prime timie? Przypuścić zmasowany atak na media społecznościowe lub szkoły?

Nie, jest znacznie prostszy sposób. Zamiast wyważać otwarte drzwi, lepiej jest wykorzystać sprawdzone rozwiązania. Tak zrobili ostatnio szefowie jednej z inicjatyw zaprzyjaźnionych z Eurodesk Polska. Gdy korzystny kurs euro sprawił, że środków na działalność zostało im więcej niż planowali, postawili zrealizować szkolenie. Ale zamiast organizować wszystko od zera – wpadli na pomysł, by wykorzystać istniejące struktury – w tym przypadku Eurodesku na Pomorzu. Jak pomyśleli – tak zrobili, i zadowoleni byli wszyscy.

W przypadku promocji inicjatyw skierowanych do młodzieży sprawdzonym rozwiązaniem byłyby Centra Informacji Młodzieżowej – istniejące już w wielu krajach Europy, ale, niestety, nie w Polsce. Centra działające według najlepszych europejskich wzorców, przestrzegające międzynarodowych standardów, zatrudniające wykwalifikowanych specjalistów. Oni sami zadbają o to, by informacje dotarły gdzie trzeba. A po jakimś czasie nawet nie będą musieli się starać. Bo jak już ich Centra staną się powszechnie rozpoznawalne, młodzi ludzie sami się tam zgłoszą. A wszyscy zarządzający inicjatywami skierowanymi do młodych ludzi nie będą już musieli się głowić, jak trafić z informacją do młodzieży. Pracownicy Centrów Informacji Młodzieżowej zrobią to za nich.

Wawrzyniec Pater
Koordynator Eurodesk Polska