Jeśli nie Oxford, to… co?

12-07-2016

Można zostać naukowcem. Albo – mechanikiem samochodowym. Prawnikiem? Nie jest łatwo podjąć decyzję dotyczącą przyszłości. Zwłaszcza, gdy mieszka się z dala od dużego miasta. Pomóc może Internet i system zarządzania ścieżką kariery dla uczniów.

uczestnicy projektu podczas wizyty w Turcji
Uczestnicy projektu byli zgodni, że wypracowane narzędzie przyda się przede wszystkim tam, gdzie poradnictwo zawodowe jest słabo rozwinięte

Nie każdy młody człowiek może liczyć na pomoc doradcy zawodowego – w praktyce takich specjalistów jest zbyt mało i często ich gabinety znajdują się tylko w największych miastach. Tymczasem decyzja o wyborze ścieżki kariery jest trudna i może zaważyć na całym życiu. Pod uwagę trzeba wziąć zainteresowania, kompetencje, ale i cechy temperamentu, osobowość. Nie każdy przecież nadaje się do pracy w biurze – i nie każdy ma cierpliwość i charyzmę potrzebną, by zajmować się obsługą klienta.

Właśnie dlatego powstał projekt Transferu Innowacji z Turcji do Polski, Hiszpanii, Austrii i Litwy. Chodzi o narzędzie S2CPT – zintegrowany system zarządzania karierą dla uczniów, oparty na sprawdzonej metodologii CPT (od angielskich słów Career Path Test – Test Ścieżki Kariery). Sposób użycia jest bardzo prosty – uczeń odpowiada na szereg pytań, sprawdzających jego styl uczenia się, charakter, dotychczasowe doświadczenia. Warto zauważyć, że podobne techniki diagnozowania – testy kompetencyjne – od lat z powodzeniem używają specjaliści do spraw rekrutacji i selekcji kadr. Ogromną zaletą systemu jest fakt, że młodzi ludzie mogą korzystać z niego, nie ruszając się z własnego domu czy szkoły – wystarczy komputer z podłączeniem do Internetu. Oprócz raportu z badania, czyli – wyniku testu (uczeń może wykorzystywać go do samodzielnej diagnozy postępów w nauce), można skorzystać także z poradnictwa zawodowego, na przykład poczytać trochę o prawie pracy, dowiedzieć się nieco o wymaganiach rynku, ewentualnym zapotrzebowaniu na specjalistów z danej dziedziny. Zdaniem twórców projektu, wypracowane narzędzie będzie szczególnie cenne na obszarach wiejskich, czyli tam, gdzie dotąd poradnictwo zawodowe docierało raczej w teorii, bo w praktyce – było już za daleko… To tym ważniejsze, że młodzież z tych obszarów często nie ma styczności z przedstawicielami innych grup zawodowych niż rodzice, znajomi i nauczyciele. Po prostu nie ma pojęcia, że w życiu można zająć się czymś zupełnie innym, niż ojciec i dziadek. Ani – jak się do realizacji takiego planu zabrać. Test Ścieżki Kariery będzie dobrym początkiem.

Projekt realizowany był w czterech krajach. W Austrii już w trakcie okazało się, że kraj jest gotowy na wdrożenie systemu poradnictwa właściwie od razu. W Polsce i na Litwie dopiero stanie się elementem całego modelu zarządzania „przyszłością” uczniów – najprawdopodobniej na szerszą skalę będzie go można stosować za kilka lat. Już teraz jednak wiadomo, że… warto. Projekt ma ogromny potencjał.

Projekt realizowany był w ramach programu "Uczenie się przez całe życie - Leonardo da Vinci"

Tytuł projektu: 
Od Szkoły Do Kariery: Metodologia Doradztwa Zawodowego Ukierunkowanego Na Ucznia, Z Wykorzystaniem Narzędzia Career Path Test (CPT)
Koordynator: 
Marta Kędzia
Data działania: 
grudzień 2011 r. - listopad 2013 r.
Organizacja: 
Społeczna Akademia Nauk (wcześniej: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania), Łódź

Podobne projekty