Erasmus+ Młodzież, Akcja 2 – Partnerstwa strategiczne
Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
Dofinansowanie partnerstw organizacji młodzieżowych, instytucji działających w obszarze pozaformalnej edukacji młodzieży i grup nieformalnych, utworzonych w celu wprowadzania innowacji i przekazywania dobrych praktyk.
Granty obejmują działania realizowane w ramach programu Erasmus+, sektora Młodzieży, Akcji 2 – Partnerstw strategicznych na rzecz innowacji.Cele i priorytety
W Partnerstwach strategicznych wyróżnia się priorytety sektorowe oraz ogólne priorytety horyzontalne
programu Erasmus+. Zgłaszane projekty muszą dotyczyć co najmniej
jednego priorytetu horyzontalnego lub co najmniej jednego priorytetu
sektorowego. Wybór priorytetu należy uzsadanić we wniosku o
dofinansowanie. Narodowa Agencja programu Erasmus+ może również określać
priorytety istotne na tle uwarunkowań krajowych (o czym powinna
informować potencjalnych wnioskodawców na stronie krajowej stronie programu), Narodowa Agencja w Polsce w 2020 r. nie wskazała jednak takich priorytetów.
Celem głównym Partnerstw strategicznych w sektorze Młodzieży jest wzmacnianie współpracy międzysektorowej organizacji i insytyucji pracujących z młodzieżą i na rzecz młodzieży, w różnych obszarach tych działań, ukierunkowanych na zachęcanie do aktywności i współpracy z rówieśnikami, a także włączanie społeczne młodych osób zagrożonych wykluczeniem.
Priorytety sektorowe w sektorze Młodzieży:
– wymiana metod pracy, dobrych praktyk;
– wspólne wypracowywanie, sprawdzanie w praktyce nowatorskiego podejścia, metod i sposobu pracy;
– współpraca pomiędzy organizacjami młodzieżowymi a władzami
publicznymi, organizacjami sektora kształcenia i szkoleń,
przedstawicielami biznesu i rynku pracy oraz organizacjami
pozarządowymi;
– podniesienie potencjału rad młodzieżowych oraz władz krajowych,
regionalnych i lokalnych zajmujących się młodzieżą w krajach
partnerskich;
– podnoszenie rozpoznawalności i uznawalności wiedzy i umiejętności zdobytych dzięki edukacji pozaformalnej.
Priorytety horyzontalne programu Erasmus+:
– wsparcie w zakresie zdobywania i rozwijania kluczowych kompetencji i umiejętności;
– włączanie społeczne;
– wspólne wartości i zaangażowanie obywatelskie;
– cele środowiskowe i klimatyczne;
– innowacyjne praktyki w dziedzinie technologii cyfrowych oraz innowacyjne metodologie nauczania;
– wsparcie edukatorów, liderów, osób pracujących z młodzieżą oraz pracowników pomocniczych sektora edukacji szkolnej;
– działania na rzecz przejrzystości oraz uznawania umiejętności i kwalifikacji;
– działania na rzecz jakości i efektywności systemów kształcenia i szkolenia młodzieży.
Przed sformułowaniem celów projektu należy zapoznać się z szczegółowymi
opisami ww. priorytetów, a także wziąć pod uwagę ogólne cele i
oczekiwane rezultaty w projektach Akcji 2, opisane w Przewodniku po
programie Erasmus+. Priorytatowo traktowane będą projekty realizowane w
ramach Transnarodowych Inicjatyw Młodzieżowych.
Działania realizowane w ramach Akcji 2, „Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk” powinny służyć:
– opracowaniu nowatorskich programów, metod, narzędzi i materiałów
służących rozwijaniu kluczowych kompetencji młodzieży, jak również
umiejętności językowych i związanych z technologiami informacyjnymi,
– stworzeniu metod, narzędzi i materiałów służących rozwojowi zawodowemu
i zwiększaniu kompetencji osób pracujących z młodzieżą (m.in. programów
edukacyjnych, programów szkoleń, metod oceny),
– wykorzystywaniu nowych form prowadzenia pracy z młodzieżą oraz
zapewnianie szkoleń i wsparcia, opartych m.in. na wirtualnej mobilności,
wykorzystywaniu technologii informacyjnych, elastycznych metod
uczenia),
– wypracowaniu programów i narzędzi służących przeciwdziałaniu
wykluczeniu społecznemu młodzieży oraz wczesnej rezygnacji z nauki
szkolnej,
– tworzeniu sieci współpracy i wspólnych projektów przez organizacje
młodzieżowe, instytucje i inne podmioty działające w obszarze edukacji i
szkoleń i rynku pracy,
– nawiązywaniu współpracy z władzami publicznymi,
– zwiększeniu uznawalności kompetencji zdobywanych poprzez edukację pozaformalną.
Wyjazdy (tzw. mobilności)
Jedna z organizacji uczestniczących w projekcie może zorganizować
spotkanie przedstawicieli organizacji partnerskich realizujących
projekt.
Możliwe są również inne formy wyjazdów, pod warunkiem, że służą realizacji założeń i osiągnięciu celów projektu.
O dofinansowanie mogą ubiegać się:
– organizacje młodzieżowe,
– nieformalne grupy młodych ludzi,
– organizacje non profit, stowarzyszenia, fundacje,
– samorządy,
– instytucje kulturalne, biblioteki, muzea,
– placówki edukacyjne każdego typu
– uczelnie,
– instytucje i organizacje działające na rzecz edukacji i szkolnictwa wyższego,
– przedsiębiorstwa,
– izby rzemiosła, stowarzyszenia i związki zawodowe,
– instytuty badawcze.
Uwaga: osoby indywidualne nie mogą ubiegać się o dofinansowanie z programu.
Budżet
Budżet partnerstw strategicznych sektora młodzieżowego w Polsce w roku
2014 wynosi 1,7 mln euro. Maksymalna wysokość dofinansowania jednego
projektu na rok to 150 tys. euro.
Dofinansowanie
Środki finansowe mogą być przyznane na: zarządzanie projektem,
międzynarodowe spotkania projektowe, seminaria, konferencje, produkty
intelektualne, wydarzenia upowszechniające, wyjazdy dydaktyczne,
podwykonawstwo i sprzęt, udział osób niepełnosprawnych oraz inne
działania i produkty służące realizacji projektu.
Państwa uczestniczące w programie
– 27 krajów członkowskich UE,
– kraje EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
– kraje spoza UE uczestniczące w programie: Macedonia (Republika
Macedonii Północnej), Turcja, Serbia, Wielka Brytania.
Do krajów programu zaliczają się również terytoria zamorskie krajów Unii Europejskiej. Ich szczegółowa lista znajduje się tutaj.
Długość trwania projektu: od 6 miesięcy do 2 lat.
Skład partnerstwa strategicznego: minimum 2 grupy/organizacje z 2 różnych krajów europejskich uczestniczących w programie.
Gdzie składać wnioski
Akcja ma charakter zdecentralizowany, wniosek składa koordynator grupy do Narodowej Agencji programu Erasmus+ w swoim kraju.
Przed złożeniem wniosku
Pierwszym krokiem w procesie składania wniosku jest rejestracja w systemie EU_LOGIN.
Drugim krokiem jest rejestracja w systemie rejestru organizacji
ORS – Organisation Registration System (następca systemu URF). Rejestr w
tym systemie kończy się przyznaniem numeru ID organizacji, czyli OID –
Organisation ID. Organizacje posiadające już numer PIC, czyli
poprzednika numeru OID, nie muszą się ponownie rejestrować. Cały proces
wyjaśniony jest tutaj.
Więcej informacji znajduje się w Polskim przewodniku po programie Erasmus+ oraz na polskiej stronie programu.