Świat stoi przed nimi otworem!

28-09-2016

Dlaczego ptak lata? Dlaczego ziemia jest okrągła? Po co człowiek musi oddychać? Dzieci zadają tysiące pytań. No i dobrze! Nie gaśmy ich ciekawości.

dzieci podczas zabawy
Autor zdjęcia lub licencja: 
fot. archiwum FRSE
Dzieci dowiedziały się m.in., że woda ma coś w rodzaju skorupki. I dzięki temu z nieba spadają krople deszczu!

Ciekawość – wbrew znanemu powiedzeniu – nie jest wcale pierwszym krokiem do piekła. Jest pierwszym krokiem do poznania, pierwszym krokiem w chmurach. Często narzekamy na stan polskiej nauki: że jest niedoinwestowana. Że polskie uczelnie nie należą do setki najlepszych i najpopularniejszych na świecie. Gdzie szukać wybitnych fizyków, chemików, przyrodników, utalentowanych matematyków, filozofów? Oni nie rodzą się w instytutach i na prestiżowych wydziałach. Można ich znaleźć… na przykład w przedszkolu nr 34 przy ul. Romana Dmowskiego 11 w Bydgoszczy. Bo właśnie dzieci, uczęszczające do tej placówki, wzięły udział w wyjątkowym międzynarodowym projekcie „Odkrywanie Świata”.

Jego głównym celem było zaszczepienie u maluchów (ich opiekunów i rodziców także!) pragnienia odkrywania świata, rozbudzenie myślenia naukowego i idei uczenia się przez całe życie. Chodziło właśnie o to, by dzieci pytały: „Dlaczego?” i „Jak?”, a dorośli, zamiast je zbywać czy zmieniać temat, mówili: „No właśnie… Dowiedzmy się tego!”.

Każdy przedszkolak mógł w naturalny sposób zapoznać się z podstawami przedmiotów ścisłych. Kolejnym zagadnieniom poświęcono następujące po sobie tygodnie. Było więc: poznawanie tajemnic optyki, zabawa z dźwiękiem, poznawanie sylwetek wybitnych naukowców, poznawanie plastyczności materiałów rzeźbiarskich, zabawy z kolorem i światłem, odkrywanie tajemnic powietrza, eksperymenty z wodą… Wspaniałą okazją do wciągnięcia we wspólne działania rodziców i opiekunów był piknik naukowy.

Uczono się przez zabawę. I z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku. Na przykład podczas tygodnia eksperymentów wodnych dzieci sprawdzały, co tonie, a co utrzymuje się na wodzie i zastanawiały, czemu tak jest. Dowiedziały się, czym jest napięcie powierzchniowe: że woda ma „skorupkę”, może nie tak twardą, jak jajko – ale jednak. I dzięki temu z nieba padają krople deszczu! Byli też zaproszeni do przedszkola goście: chemicy z Muzeum Mydła oraz kierownik projektu „Trop Natury”, Arnika Kimber. Nie chodziło tylko o zdobycie ciekawej wiedzy, ale i o możliwość wykorzystania jej w codziennym życiu. Dzięki eksperymentom z wodą dzieci zrozumiały, że tę najcenniejszą na Ziemi ciecz trzeba traktować z szacunkiem: z zapałem zabrały się więc do przekonywania członków rodziny do konieczności oszczędzania wody…

To był odkrywczy rok. Nie tylko – w kwestii informacji. Bo nauka to znacznie więcej: pomaga przełamywać uprzedzenia i stereotypy, udowadnia, że kobiety i mężczyźni mają równe prawa, a swój wkład w największe odkrycia ludzkości mają przedstawiciele wszystkich kultur, religii i ras. To coś, co pozostanie po tym projekcie w jego małych uczestnikach już na zawsze. A za jakieś 20 lat… Możemy spodziewać się nowej generacji wybitnych naukowców, pochodzących z Bydgoszczy…

Projekt był realizowany w ramach projektów wielostronnych programu "Uczesnie sie przez całe życie - Comenius".

Tytuł projektu: 
Odkrywanie Świata. Rozwijanie umiejętności poprzez eksperymentowanie i badanie.
Koordynator: 
Ewa Tomasik
Data działania: 
2013-2015 r.
Organizacja: 
Przedszkole nr 34 w Bydgoszczy