Daleko od Tomka Sawyera

01-10-2014

Czy to, co fascynowało, cieszyło albo denerwowało Tomka Sawyera, nadal robi takie samo wrażenie na dzisiejszych nastolatkach? Chyba nie – bo dzisiaj nikt nie biega na bosaka do szkółki niedzielnej! Z drugiej strony: Tomek i Huck też mieli na pieńku z dorosłymi, byli zaganiani do nielubianych prac domowych, przeżywali pierwsze zauroczenia i konflikty z rówieśnikami… Więc może to nie jest jakaś przepaść bez dna?

Zastanawiali się nad tym uczestnicy tego projektu, którzy przeczytali – w wersji uproszczonej – pięć powieści o dzieciach i młodzieży z brytyjskiego i amerykańskiego kanonu literatury, a także książki rodzimych autorów: „Dzieciństwo w pasiakach” i „Za minutę pierwsza miłość”. Lektury były okazją do przemyśleń: czym różniło się życie dwunastolatka czy czternastolatka 150, 100, czy 40 lat temu? Okazało się, że kiedyś dzieci i młodzież miały znacznie gorzej, niż dzisiaj. Z tej konkluzji narodziła się polsko – grecka deklaracja praw dziecka „Our Charter”, z propozycjami zmian w trzech kwestiach, tak, by każde dziecko na świecie miało zagwarantowane prawo do zabawy, ochrony przed przemocą, do nauki.

Uczniowie, biorący udział w projekcie, nawiązali ponadnarodowe przyjaźnie, uzyskali wiedzę o prawach człowieka i dziecka na świecie, zdobyli informacje o tle historycznym i społecznym, na jakim powstawały czytane powieści. Wykonali gry, krzyżówki, puzzle i ćwiczenia do książek. I napisali pierwsze wiersze po angielsku!

Tytuł projektu: 
Rediscovering teenagers through literature
Koordynator: 
Bożena Kowalewska

Podobne projekty