Nastoletni ratownicy w akcji


Uczniowie z „Medical Team” w Zespole Szkół w Kaliszu Pomorskim to mistrzowie w udzielaniu pierwszej pomocy. Dzięki projektowi „Be aware for your future” zawsze wiedzą, co robić.

Pierwsza pomoc to konik Renaty Pietroń, nauczycielki wychowania fizycznego w Zespole Szkół im. Pamięci Ofiar Terroryzmu 11 Września 2001 Roku w Kaliszu Pomorskim. Pani Renata jest jednocześnie opiekunką grupy „Medical Team”. To m.in. dzięki niej uczniowie świetnie sobie radzą na mistrzostwach z zakresu pierwszej pomocy, ale też dbają o bezpieczeństwo mieszkańców miasta podczas lokalnych wydarzeń. Nic więc dziwnego, że właśnie na tematyce pierwszej pomocy koncentrował się realizowany przez szkołę projekt „Be aware for your future” („Bądź świadomy swojej przyszłości”).

120 uczniów z pięciu szkół 
Dlaczego zdecydowano się na międzynarodową współpracę?

– Uczniowie i uczennice chcieli podzielić się swoimi umiejętnościami z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej z rówieśnikami z innych krajów – tłumaczy koordynatorka projektu Anna Arcimowicz.

Przy poszukiwaniu partnerów wykorzystano internet i wcześniejsze kontakty. Jako pierwsza odpowiedziała szkoła w Jaunpils z Łotwy. – Do szkoły w Kelme na Litwie dotarliśmy przez znajomych, a dwie pozostałe placówki – z Ankary w Turcji i Termini Imerese we Włoszech – pozyskaliśmy dzięki platformie eTwinning – wyjaśnia.

W projekcie wzięło udział 120 uczniów w wieku od 14 do 19 lat. Istotę działań stanowiły szkolenia z pierwszej pomocy prowadzone w międzynarodowych grupach z udziałem przedstawicieli lokalnych organizacji zajmujących się ratownictwem. Na przykład w Turcji była to rządowa Agencja ds. Katastrof i Sytuacji Nadzwyczajnych (AFAD), na Łotwie – Czerwony Krzyż i Ministerstwo Obrony, we Włoszech – Departament Obrony i Straż Pożarna, a w Polsce – Akademia Morska w Szczecinie i Państwowa Straż Pożarna w Drawsku Pomorskim.

Reprezentacje uczniów z każdej szkoły miały odwiedzić wszystkie partnerskie placówki, jednak z powodu pandemii z zaplanowanych pięciu wyjazdów zrealizowane zostały trzy. Polscy uczniowie byli na Litwie, we Włoszech i w Turcji. Spotkania, które miały odbyć się na Łotwie i w Polsce, zostały zorganizowane w formule online. – Spotkania na Zoomie i Teams nie były w stanie zastąpić nam tych tradycyjnych, ale dzięki nim udało się zrealizować projekt – podkreślają koordynatorki.

Lokalne specjalizacje
Podczas pobytu w partnerskich krajach uczniowie brali udział w zajęciach prowadzonych w szkołach, a potem sami organizowali szkolenia dla lokalnych placówek i stowarzyszeń. Popołudniami zaś spędzali czas z rodzinami rówieśników, u których mieszkali.

– Choć pierwsza pomoc przedmedyczna to uniwersalne zabiegi ratujące zdrowie i życie niezależnie od miejsca i czasu, okazało się, że pewne umiejętności są charakterystyczne dla poszczególnych terenów – podkreśla Renata Pietroń.

I tak w Turcji, kraju nawiedzanym przez trzęsienia ziemi, zaprezentowano uczniom specjalny sprzęt służący do poszukiwania i ratowania osób zaginionych. Uczniowie z zainteresowaniem przyglądali się także pracy psów tropiących oraz zwiedzili jedną z najnowocześniejszych szkół w Ankarze, znaną z innowacyjnych rozwiązań w zakresie ekologii, robotyki i energii odnawialnej.

Natomiast we Włoszech, które są narażone na pożary, zajęcia odbywały się w specjalnym centrum straży pożarnej. Projekt pokazał, że młodzież z innych krajów ma dużą wiedzę na temat pierwszej pomocy – wszyscy byli doskonale przygotowani do zajęć.

Podczas przeprowadzonej w Turcji olimpiady dla uczestników najlepsi okazali się jednak Polacy. Zdaniem oceniających zawody profesjonalistów ekipa z Kalisza Pomorskiego wykazała się największą wiedzą i zajęła pierwsze miejsce.

Młodzież czuje się bezpiecznie
Jak podkreślają koordynatorki projektu, dzięki wyjazdom z programu Erasmus+ uczniowie zyskali nie tylko nowe umiejętności, ale niektórzy przeszli też mentalną metamorfozę. Jak Paulina Klimczak, uczennica trzeciej klasy dwujęzycznej, która podczas pobytu w Turcji odkryła w sobie umiejętności organizacyjne. – Ta wymiana nauczyła mnie, że trzeba otwierać się na ludzi, jak najwięcej z nimi przebywać i jak najczęściej się uśmiechać – wyznaje Paulina. W Turcji zyskała nową przyjaciółkę – Belinay. To u niej w domu mieszkała podczas wymiany i miała okazję się przekonać, jak bardzo rodzinnym narodem są Turcy. Chętnie też dzielą się swoją wiedzą.

Erasmusowy bakcyl został zaszczepiony – szkoła realizuje więc kolejne projekty. Dzięki środkom z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) uczniowie wraz z nauczycielami wyjechali na Łotwę. W ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” spotkali się z Vitālijsem Rakstiņšem, dyrektorem Departamentu Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Obrony. – Mieliśmy okazję poszerzyć wiedzę na temat globalnych zagrożeń – podkreśla Renata Pietroń.

„Medical Team” wciąż działa i zaraża entuzjazmem. – Przy naszej medycznej ekipie młodzież z całej szkoły czuje się bezpiecznie. Zawsze znajdzie się ktoś, kto potrafi udzielić pierwszej pomocy i nie boi się tego zrobić – podkreślają realizatorki projektów. I już myślą o kolejnym.

Projekt „Be aware for your future” realizowany był w ramach Akcji 2 programu Erasmus+ Edukacja szkolna w latach 2018-21. Kwota dofinansowania: 164 904 euro. Brały w nim udział: Zespół Szkół w Kaliszu Pomorskim (szkoła koordynująca); Jaunpils vidusskola (Jaunpils, Łotwa); Kelmes Rajono Krażiu Zygimanto Gimnazija (Kelme, Litwa); Sehit Ertan Akgul Anadolu Lisesi (Ankara, Turcja); Istituto Secondario Superiore „STENIO” Termini Imerese (Sycylia, Włochy).

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 2/2022

 

#zespolszkolimpamieciofiarterroryzmu11wrzesnia2001roku #kaliszpomorski #pierwszapomoc #cwieczenia #akademiamorska #szczecin #renatapietron #medicalteam #annaarcimowicz

stopka strony