Działalność sieci Eurodesk Polska koordynuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE). Naszych członków wspieramy przede wszystkim organizacyjnie i merytorycznie. Oferujemy szkolenia, nowoczesne narzędzia, unikalne know-how, publikacje, materiały promocyjne, dostęp do wartościowych zasobów informacyjnych, a także przestrzeń umożliwiającą wymianę doświadczeń i współpracę z organizacjami oraz ekspertami z Polski i z zagranicy. Od członków sieci oczekujemy korzystania z oferty Krajowego Biura, dostępności dla osób zainteresowanych usługami sieci, uczestnictwa w spotkaniach i szkoleniach oraz przekazywania informacji na temat działań prowadzonych pod szyldem Eurodesk Polska.
Uwaga: współpraca w ramach Eurodesku - co do zasady - ma charakter bezgotówkowy. Organizacje należące do sieci Eurodesk Polska nie otrzymują od Krajowego Biura środków finansowych.
Formy współpracy
Członkami sieci Eurodesk Polska mogą być wyłącznie podmioty prowadzące działalność niekomercyjną. W pierwszej kolejności do współpracy zapraszamy organizacje młodzieżowe, instytucje działające na rzecz młodzieży, szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, nauczycieli, wykładowców, pracowników młodzieżowych, czyli podmioty i osoby, które pracują z młodzieżą i zajmują się udzielaniem informacji o charakterze młodzieżowym lub europejskim. Członkowie naszej sieci mogą mieć następujący status:
Regionalne/Lokalne punkty Eurodesk Polska
– działają przede wszystkim przy organizacjach młodzieżowych i instytucjach działających na rzecz młodzieży na poziomie regionalnym i lokalnym. Pracownicy organizacji, przy których działają punkty Eurodesk Polska muszą być dostępni dla osób zainteresowanych usługami sieci przez kilkanaście godzin w tygodniu.
Szkolne Punkty Eurodesk Polska
– dla szkół członkostwo w naszej sieci to przede wszystkim szansa na wzmocnienie oferty edukacyjnej. Taką gwarancję dają nasze autorskie eurolekcje i gry. Deklaracja ich prowadzenia – w placówce macierzystej – jest warunkiem przystąpienia do sieci. Punkty szkolne nie muszą być świadczyć usług na rzecz osób spoza swojej placówki, działają głównie na rzecz swoich uczniów i nauczycieli. Do współpracy zapraszamy przede wszystkim szkoły ponadpodstawowe, w pierwszej kolejności te, które mają doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych i angażują młodzież w działalność pozalekcyjną (prowadzą koła europejskie, kluby Erasmusa, kluby wolontariusza, kółka ekologiczne, etc). Członkostwo w naszej sieci jest doskonałym uzupełnieniem tych aktywności.
Akademickie Punkty Eurodesk Polska
– warunkiem współpracy z uczelniami wyższymi jest również prowadzenie naszych lekcji, warsztatów i gier, które są na tyle uniwersalne, że doskonale sprawdzają się również w przypadku studentów. Przystąpienie uczelni do sieci automatycznie wiąże się więc z udziałem w szkoleniu z prowadzenia eurodeskowych zajęć. Punkty akademickie powinny też być dostępne dla osób spoza uczelni.
Ambasadorzy Eurodesk Polska
– to osoby indywidualne, które - z pasją i bezinteresownie – informują młodzież o praktycznych korzyściach członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Głównym zadaniem Ambasadorów jest prowadzenie autorskich lekcji i warsztatów Eurodesk Polska. Przyłączając się do naszej sieci Ambasadorzy podejmują zobowiązanie, że będą prowadzić średnio trzy zajęcia w miesiącu i regularnie przekazywać informację zwrotnej na ich temat do wiadomości Krajowego Biura Eurodesk Polska - statystyki, refleksje, uwagi swoje i komentarze uczestników.
Jak się do nas przyłączyć
Decyzję o przyjęciu organizacji/instytucji/osób do Eurodesk Polska podejmuje Krajowe Biuro na podstawie informacji zawartych w ankietach aplikacyjnych.
Ze wszystkimi członkami sieci Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zawiera pisemne porozumienie o współpracy. Następnie osoby wyznaczone do współpracy z Eurodesk Polska i Ambasadorzy zapraszani są na szkolenie, które jest faktycznym początkiem współpracy w ramach sieci Eurodesk Polska.
Ankiety aplikacyjne przesłane przez zainteresowanych przystąpieniem do Eurodesk Polska rozpatrywane są na kilka tygodni przed szkoleniami wprowadzającymi. Szkolenia takie odbywają się zazwyczaj dwa razy do roku – najczęściej w czerwcu i w październiku. Informacja zwrotna do wszystkich, którzy przesłali swoje aplikacje przekazywana jest na ok. miesiąc przed terminem szkolenia.
Najbliższe szkolenie dla przedstawicieli organizacji przystępujących do sieci odbędzie się w maju lub czerwcu 2025 r.