Działalność sieci Eurodesk Polska koordynuje Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE).
Naszych członków wspieramy przede wszystkim organizacyjnie i merytorycznie. Oferujemy szkolenia, nowoczesne narzędzia, unikalne know-how, publikacje, materiały promocyjne, dostęp do wartościowych zasobów informacyjnych, a także przestrzeń umożliwiającą wymianę doświadczeń i współpracę z organizacjami oraz ekspertami z Polski i z zagranicy.
Od członków sieci oczekujemy korzystania z oferty Krajowego Biura, dostępności dla osób zainteresowanych usługami sieci, uczestnictwa w spotkaniach i szkoleniach oraz przekazywania informacji na temat działań prowadzonych pod szyldem Eurodesk Polska.
Formy współpracy
Członkami sieci Eurodesk Polska mogą być wyłącznie podmioty prowadzące działalność niekomercyjną. W pierwszej kolejności do współpracy zapraszamy organizacje młodzieżowe, instytucje działające na rzecz młodzieży, szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, nauczycieli, wykładowców, pracowników młodzieżowych, czyli podmioty i osoby, które pracują z młodzieżą i zajmują się udzielaniem informacji o charakterze młodzieżowym lub europejskim. Członkowie naszej sieci mogą mieć następujący status:
Regionalne/Lokalne punkty Eurodesk Polska
– działają przede wszystkim przy organizacjach młodzieżowych i instytucjach działających na rzecz młodzieży na poziomie regionalnym i lokalnym. Pracownicy organizacji, przy których działają punkty Eurodesk Polska muszą być dostępni dla osób zainteresowanych usługami sieci przez kilkanaście godzin w tygodniu.
Szkolne Punkty Eurodesk Polska
– dla szkół członkostwo w naszej sieci to przede wszystkim szansa na wzmocnienie oferty edukacyjnej. Taką gwarancję dają nasze autorskie eurolekcje i gry. Deklaracja ich prowadzenia – w placówce macierzystej – jest warunkiem przystąpienia do sieci. Punkty szkolne nie muszą być świadczyć usług na rzecz osób spoza swojej placówki, działają głównie na rzecz swoich uczniów i nauczycieli. Do współpracy zapraszamy przede wszystkim szkoły ponadpodstawowe, w pierwszej kolejności te, które mają doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych i angażują młodzież w działalność pozalekcyjną (prowadzą koła europejskie, kluby Erasmusa, kluby wolontariusza, kółka ekologiczne, etc). Członkostwo w naszej sieci jest doskonałym uzupełnieniem tych aktywności.
Akademickie Punkty Eurodesk Polska
– warunkiem współpracy z uczelniami wyższymi jest również prowadzenie naszych lekcji, warsztatów i gier, które są na tyle uniwersalne, że doskonale sprawdzają się również w przypadku studentów. Przystąpienie uczelni do sieci automatycznie wiąże się więc z udziałem w szkoleniu z prowadzenia eurodeskowych zajęć. Punkty akademickie powinny też być dostępne dla osób spoza uczelni.
Ambasadorzy Eurodesk Polska
– to osoby indywidualne, które - z pasją i bezinteresownie – informują młodzież o praktycznych korzyściach członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Głównym zadaniem Ambasadorów jest prowadzenie autorskich lekcji i warsztatów Eurodesk Polska. Przyłączając się do naszej sieci Ambasadorzy podejmują zobowiązanie, że będą prowadzić średnio trzy zajęcia w miesiącu i regularnie przekazywać informację zwrotnej na ich temat do wiadomości Krajowego Biura Eurodesk Polska - statystyki, refleksje, uwagi swoje i komentarze uczestników.
Nasza oferta
Organizacjom i instytucjom działającym w sieci Krajowe Biuro Eurodesk Polska oferuje
- Dostęp do internetowych narzędzi Eurodesku:
- intranetu służącego do komunikowania się między konsultantami Eurodesku z Polski i Europy,
- baz danych oraz zaawansowanych narzędzi służących do wyszukiwania ich zawartości (programów grantowych, organizacji, źródeł informacji),
- narzędzi, zasobów informacyjnych i know-how Eurodesku, takich jak archiwum odpowiedzi na pytania, gry edukacyjne online i offline, biblioteka dobrych praktyk, scenariusze lekcji i warsztatów dla młodzieży,
- narzędzi służących do rozpowszechniania informacji oraz rejestrowania i raportowania działalności informacyjnej.
- Nieodpłatne szkolenie obejmujące takie zagadnienia jak polityka młodzieżowa Unii Europejskiej, międzynarodowe i krajowe programy grantowe, zarządzanie informacją, odpowiadanie na pytania z wykorzystaniem narzędzi Eurodesku, współpraca w sieci, program Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności.
- Możliwość uczestnictwa w krajowych i międzynarodowych spotkaniach i szkoleniach organizowanych przez krajowe i europejskie biuro Eurodesku oraz organizacje partnerskie.
- Szkolenie z prowadzenia eurolekcji, warsztatów i gier opracowanych przez Krajowe Biuro Eurodesk Polska, Europejskie Biuro Eurodesku oraz organizacje należące do sieci Eurodesk Polska.
- Szkolenie i nieodpłatne egzemplarze gier Eurodesku (Euroszanse, Time to Move).
- Możliwość uczestnictwa w sieciowych – krajowych i europejskich – projektach informacyjnych.
- Możliwość bezpłatnego i skutecznego rozpowszechniania informacji dla młodzieży i osób pracujących z młodzieżą.
- Publikacje i materiały informacyjne Eurodesk Polska i innych programów zarządzanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
- Materiały promocyjne.
- Możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektów informacyjnych realizowanych wspólnie z innymi organizacjami należącymi do sieci Eurodesk Polska.
Jak się do nas przyłączyć
Decyzję o przyjęciu organizacji/instytucji/osób do Eurodesk Polska podejmuje Krajowe Biuro na podstawie informacji zawartych w ankietach aplikacyjnych.
Ze wszystkimi członkami sieci Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zawiera pisemne porozumienie o współpracy. Następnie osoby wyznaczone do współpracy z Eurodesk Polska i Ambasadorzy zapraszani są na szkolenie, które jest faktycznym początkiem współpracy w ramach sieci Eurodesk Polska.
Ankiety aplikacyjne przesłane przez zainteresowanych przystąpieniem do Eurodesk Polska rozpatrywane są na kilka tygodni przed szkoleniami wprowadzającymi. Szkolenia takie odbywają się zazwyczaj dwa razy do roku – najczęściej w czerwcu i w październiku. Informacja zwrotna do wszystkich, którzy przesłali swoje aplikacje przekazywana jest na ok. miesiąc przed terminem szkolenia.
Najbliższe szkolenie dla przedstawicieli organizacji przystępujących do sieci odbędzie się w maju lub czerwcu 2025 r.
Obowiązki członków sieci
Od podmiotów i osób należących do sieci oczekujemy
- Wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za współpracę z Eurodesk Polska
- Uczestnictwa w obowiązkowych dla członków sieci spotkaniach i szkoleniach, w tym:
- jedno lub dwudniowym szkoleniu wprowadzającym,
- dwudniowym szkoleniu z eurolekcji i gier (w przypadku Ambasadorów i Szkolnych Punktów Eurodesk Polska),
- dwudniowym spotkaniu rocznym sieci Eurodesk Polska.
- Regularnego korzystania z narzędzi i zasobów Eurodesk Polska w tym, intranetu służącego do komunikowania się wszystkich członków sieci
- Korzystania z oferty Krajowego Biura
- Współpracy z innymi podmiotami należącymi do sieci Eurodesk Polska
- Aktywności na poziomie lokalnym, krajowym i w miarę możliwości europejskim
- Dbałości o wizerunek Eurodesku w środowisku lokalnym
- Sporządzania raz do roku krótkich sprawozdań opisowych i przekazywania do wiadomości Krajowego Biura danych statystycznych z działań prowadzonych pod szyldem Eurodesk Polska.