Czytelnia

Nauka języków

EILC: 80 godzin na rozwiązanie języka

Data publikacji

Jak oswoić zagranicznych studentów z polszczyzną? W Olsztynie pomogli uczniowie z miejscowej podstawówki. Jedną z form wspierania i propagowania przez UE nauki języków obcych są intensywne kursy językowe Erasmusa (EILC) dla studentów przyjeżdżających do krajów, których języki należą do rzadziej nauczanych, a więc także do Polski. Program kursów EILC, organizowanych zwykle przez ośrodki uczelniane, obejmuje co najmniej 60 godzin nauki języka, zajęcia z wiedzy o danym kraju oraz program kulturalny.

Centrum Kultury i Języka Polskiego dla Cudzoziemców na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie było jednym z organizatorów kursów EILC w 2011 r. We wrześniu ośrodek przeprowadził dwa kursy na poziomie podstawowym dla 15-osobowych grup zagranicznych studentów. Kursy obejmowały 80 godzin lekcyjnych nauki języka polskiego, konwersacje i laboratorium językowe, wykłady, warsztaty i wycieczki. Lektorzy posługiwali się głównie metodą komunikacyjną, aby studenci po ukończeniu kursu nie mieli oporów przed używaniem języka polskiego.

Organizatorzy sięgali po różne formy motywowania uczestników. Bardzo interesującą inicjatywą – z punktu widzenia nie tylko językowego, lecz także integracyjnego – było zaproszenie klasy ze szkoły podstawowej na wspólne zajęcia, podczas których dzieci przeprowadzały krótkie wywiady z uczestnikami kursów, a następnie prezentowały je całej grupie.

Projekt realizowany był w ramach programu Uczenie się przez całe życie - Erasmus - wyjazdy studentów.

Zobacz także

dr hab. Emilia Wąsikiewicz-Firlej, dr hab. Anna Szczepaniak-Kozak
#rekomendacje

Dekonstruując mity - rekomendacje dla erasmusowców

Mówi się, że angielski to współczesna lingua franca. Tymczasem wyjazdy na Erasmusa do krajów nieanglojęzycznych pokazują, że warto uczyć się języków lokalnych – mówią autorki pracy „Doświadczenie pobytu w Polsce w narracji zagranicznych studentów”, nagrodzonej w konkursie „Monog

Bartosz Śliwecki, Marcin Kamiński oraz Pham Thanh Bach
#wietnam

Witajcie w Wietnamie!

Prowadzili zajęcia z wirtualnej rzeczywistości, jedli najbardziej śmierdzące owoce świata oraz kwiaty lotosu. Wykładowcy z Politechniki Białostockiej – dr inż. arch. Bartosz Śliwecki i mgr inż. arch. Marcin Kamiński – odwiedzili dawny Sajgon.

CHOPIN1.JPG
#malta

Chopin na Malcie - angielski dla nauczycieli

Pedagodzy ze szkoły muzycznej w Stargardzie pojechali na śródziemnomorską wyspę uczyć się angielskiego. Nie obyło się bez muzycznych zaskoczeń – na Malcie nie tylko znają polskich kompozytorów, ale i cenią polską publiczność.