Czytelnia

Nauka za granicą Szkolenia

Esperanto - zrozumieć lepiej świat

Data publikacji

Asystentury Grundtviga skierowane są przede wszystkim do nauczycieli osob dorosłych oraz kadry kierowniczej i administracyjnej organizacji edukacji dorosłych. Małgorzata Komarnicka, beneficjentka tej akcji w roku 2009, idealnie wpisuje się w powyższe kryteria – jest jednocześnie nauczycielką esperanta oraz sekretarzem Międzynarodowego Związku Nauczycieli-Esperantystow.

Jej prawie roczny pobyt w Deutscher Esperanto-Bund e.V. łączył elementy praktyki pedagogicznej i organizacyjnej. Małgorzata Komarnicka poznawała nowe metody nauczania osob dorosłych, opracowywała programy nauczania, konspekty zajęć i materiały dydaktyczne, prowadziła lekcje, przygotowywała też międzynarodowe kursy i szkolenia. Czasu wystarczyło rownież na porownawcze studia dotyczące systemow edukacji Polski i Niemiec, przy wykorzystaniu zasobow Międzynarodowego Archiwum Esperanta.

Zagraniczne szkolenia są bardzo wartościowe. Dają zupełnie inne spojrzenie na sprawy, ktorymi się dotychczas zajmowaliśmy. Zdobywamy nowe doświadczenie, ktore rozwija nas zawodowo. Uczymy się też szacunku dla odmiennych kultur, postaw, poglądow – mowi Małgorzata Komarnicka.

Projekt realizowany był w ramach programu Uczenie się przez całe życie - Grundtvig.

Zobacz także

Alina Respondek

Nowe możliwości, prostsze zasady, więcej środków

Dzięki uproszczeniu procedur administracyjnych z oferty sektora Edukacji dorosłych będą mogły korzystać organizacje, dla których zasady w poprzedniej edycji programu stanowiły barierę trudną do pokonania – mówi Alina Respondek, koordynatorka Zespołu Edukacja Dorosłych Erasmus+.

Picture.JPG
#tvp

Erasmus nie tylko dla odważnych

– Dziś każde wyzwanie przyjmuję z uśmiechem i ciekawością. Dzięki Erasmusowi zyskałam pewność, że poradzę sobie w każdej sytuacji – mówi Marta Surnik, dziennikarka pracująca w „Pytaniu na śniadanie”.

dr hab. Emilia Wąsikiewicz-Firlej, dr hab. Anna Szczepaniak-Kozak
#rekomendacje

Dekonstruując mity - rekomendacje dla erasmusowców

Mówi się, że angielski to współczesna lingua franca. Tymczasem wyjazdy na Erasmusa do krajów nieanglojęzycznych pokazują, że warto uczyć się języków lokalnych – mówią autorki pracy „Doświadczenie pobytu w Polsce w narracji zagranicznych studentów”, nagrodzonej w konkursie „Monog