Czytelnia

Kultura

Wolna przestrzeń dostępu do mądrości

Data publikacji

Barierą w dostępie do tekstów naukowych w Polsce są bardzo często ich niewielkie nakłady. Niektóre prace istnieją tylko w pojedynczych egzemplarzach, wiele innych dostępnych jest jedynie w wybranych bibliotekach naukowych. Przeszkadza to w pracy zarówno badaczom, jak i studentom. Pracownicy Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania na Uniwersytecie Warszawskim – idąc za światowym przykładem – postanowili rozwiązać ten problem i stworzyć wirtualną bibliotekę.

Pod adresem www.otworzksiazke.pl powstała przestrzeń wolnego dostępu do książek i czasopism naukowych. Jej twórcy wierzą, że wydane przed laty drukiem książki mogą w postaci cyfrowej odżyć na nowo, a fakt wydania w małym nakładzie przestanie być już problemem. Dla autorów umieszczenie w sieci ich publikacji oznacza większą widoczność efektów ich pracy, co z kolei wpływa na wzrost cytowalności oraz reputacji w świecie nauki.

Do tej pory w kolekcji umieszczono już 83 książki. Honorowy patronat nad projektem objęła Polska Akademia Nauk, a partnerami projektu są Biblioteka Narodowa oraz Muzeum Historii Polski. Projekt został zrealizowany w ramach Działania V – Rozwój Polskich Uczelni Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.

Zobacz także

Bartosz Śliwecki, Marcin Kamiński oraz Pham Thanh Bach
#wietnam

Witajcie w Wietnamie!

Prowadzili zajęcia z wirtualnej rzeczywistości, jedli najbardziej śmierdzące owoce świata oraz kwiaty lotosu. Wykładowcy z Politechniki Białostockiej – dr inż. arch. Bartosz Śliwecki i mgr inż. arch. Marcin Kamiński – odwiedzili dawny Sajgon.

Jazz.PNG

Cały ten jazz

Kuba Więcek – saksofonista, kompozytor jazzowy, producent muzyczny. Ma 25 lat i za sobą projekty z artystami z całej Europy, nagrodę Fryderyka oraz ambitne plany na przyszłość. Studia muzyczne odbył w Danii, ale na Erasmusa przyjechał… do Krakowa.

Magia Kolorów.JPG
#Chemia

Chemia nie musi być utrapieniem

Uczniowie radomskiego „Elektronika” na lekcjach chemii malowali obrazy, robili zdjęcia i wykonywali grafiki komputerowe. O nietypowej metodzie nauczania chemii mówi Monika Majcher-Kozieł – doktor nauk technicznych w zakresie technologii chemicznych oraz absolwentka malarstw