Czytelnia

Inicjatywy młodzieżowe Media

Wyjść z kryzysu silniejszym

Data publikacji
opublikowane przez:

Audrey Frith

Eurodesk postanowił zbadać wpływ pandemii na należące do tej sieci organizacje. Na pytania ankiety opracowanej przez biuro Eurodesku – Eurodesk Brussels Link – odpowiedziało 90 uczestników z 18 krajów.

Z badania wynika, że w 2020 r. centra informacji młodzieżowej należące do sieci Eurodesk pozostawały zamknięte średnio przez 17 tygodni. W świadczonej w tym czasie pracy zdalnej największymi wyzwaniami były problemy techniczne i dotyczące sprzętu. Pracownikom brakowało też kompetencji, które ułatwiłyby przeniesienie działań ze świata realnego do wirtualnego, a także środków – tylko 11% organizacji otrzymało wsparcie finansowe z funduszy przeznaczonych na walkę z pandemią. 

Ankietowani narzekali też na pogorszenie warunków i zwiększenie ilości pracy. Na spadek koncentracji skarżyło się 32%, na zmniejszenie motywacji – 39% osób. Więcej pracowało 42% – głównie z powodu dużej liczby spotkań wirtualnych. U wielu konsultantów informacji młodzieżowej praca zdalna zaburzyła granicę między życiem prywatnym a zawodowym, pogłębiła też deficyt interakcji społecznych. 

Aż 82% organizacji włączyło do swojej oferty nowe aktywności skierowane do młodzieży, jak quizy online, gry, wirtualne zawody, spotkania o nieformalnym charakterze i audycje radiowe. Najbardziej inspirujące dla odbiorców okazały się wydarzenia z udziałem wolontariuszy, podczas których dzielili się oni doświadczeniami z projektów. Ponieważ najważniejszym narzędziem do komunikacji z młodymi stały się media społecznościowe, wiele organizacji skupiło się na obecności na tych platformach. 

Pandemia diametralnie zmieniła również metody pracy w sektorze informacji młodzieżowej. Powszechne stało się korzystanie z narzędzi cyfrowych. Codzienne użycie aplikacji Zoom wzrosło z 7% do 62%, a mediów społecznościowych z 76% do 89%. Popularność aplikacji Kahoot wzrosła ponadczterokrotnie. 

Zwiększenie wykorzystania narzędzi cyfrowych nie przełożyło się jednak na efektywność pracy. 60% ankietowanych stwierdziło, że trudno wejść w interakcję z młodymi ludźmi, bazując wyłącznie na narzędziach cyfrowych. Trudności te miały wpływ na dotarcie do młodzieży z mniejszymi szansami (70% respondentów miało z tym problemy). 

A co w największym stopniu motywowało respondentów do działań? Świadomość, jak ważny cel przyświecał ich wysiłkom. Jak podkreślił jeden z ankietowanych: „Poziom motywacji przez cały czas był wysoki, ponieważ wiedzieliśmy, że mierzymy się z globalnym wyzwaniem, i zdawaliśmy sobie sprawę, jak ważna w tym czasie jest rola osób pracujących z młodzieżą”. 

Tak jak naukowcom w kilka miesięcy udało się opracować szczepionkę na COVID-19, tak i pracownicy sektora informacji młodzieżowej – jak potwierdziły wyniki ankiety – potrafili błyskawicznie zareagować na wyzwania. Zaadaptowali się do nowej rzeczywistości i rozwinęli nowe umiejętności. Wierzę, że informacja młodzieżowa wyjdzie z kryzysu silniejsza, by w postpandemicznych czasach dawać młodym ludziom nadzieję.

Audrey Frith
Dyrektorka biura Eurodesk Brussels Link

Artykuł ukazał się w kwartalniku ,,Europa dla Aktywnych".

Zobacz także

wspolnemiasto.jpg
#Polityka

Młodzi ręka w rękę z politykami

„Nie wierzę politykom, nie!” – śpiewał niegdyś wokalista rockowego zespołu. Można im nie wierzyć, można ich ignorować – ale przez to nie znikną. To politycy mają wpływ na rzeczywistość, w której wszyscy żyjemy. Warto więc próbować się z nimi dogadać, jakoś na nich wpłynąć. I właśnie porozu

fss.png
#JęzykPolski

Silna grupa pod wezwaniem

Na koncertach, przed główną gwiazdą, grają inne zespoły – tak zwany support. W tym wypadku główną gwiazdą są zagraniczni studenci, a wspierają ich uczestnicy tego projektu.

ball-63527_1920.jpg
#chatgdp,

Chat? Nie taki znowu czad

– Nie dość że nie potrafi odróżnić informacyjnego ziarna od plew, to i researcherka z niej mierna – koordynator Eurodesk Polska Wawrzyniec Pater testuje możliwości sztucznej inteligencji.