Partnerstwa na rzecz współpracy w programie Erasmus+, Akcja 2
W sektorach: edukacja szkolna, zawodowa i osób dorosłych oraz sektorze Młodzież
Granty na realizację międzynarodowych inicjatyw i działań skupiających się na edukacji, szkoleniach i młodzieży.
Partnerstwa na rzecz współpracy wspierane są w ramach Akcji 2 programu Erasmus+. Akcja ta pozwala organizacjom realizującym wspólnie projekty na zdobycie doświadczenia we współpracy międzynarodowej oraz osiągnięcie innowacyjnych rezultatów. W zależności od celów danego projektu, zaangażowanych organizacji, oczekiwanego wpływu lub innych elementów partnerstwa mogą mieć różną skalę i zakres, a działania w ich ramach mogą być odpowiednio dostosowywane.
W ramach partnerstw dąży się do wspierania opracowywania, przekazywania lub wdrażania innowacyjnych praktyk, a także do realizacji wspólnych inicjatyw promujących współpracę, wzajemne uczenie się i wymianę doświadczeń na szczeblu europejskim.
Cele Akcji 2 programu Erasmus+
- podniesienie jakości pracy, działań i praktyk zaangażowanych organizacji i instytucji,
- budowanie zdolności organizacji w zakresie prac międzynarodowych i międzysektorowych,
- sprostanie wspólnym potrzebom i priorytetom w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży,
- umożliwienie transformacji i zmian.
Kto może złożyć wniosek
Każda organizacja publiczna lub prywatna założona w kraju programu lub kraju partnerskim. Organizacje mogą uczestniczyć jako koordynatorzy projektu albo jako organizacje partnerskie.
Niezależnie od dziedziny partnerstwa są otwarte dla organizacji działających w obszarze kształcenia, szkolenia, młodzieży lub w innych sektorach społeczno-ekonomicznych oraz dla organizacji prowadzących działalność o charakterze przekrojowym w różnych dziedzinach (np. organy lokalne, regionalne i krajowe, ośrodki zajmujące się uznawalnością i potwierdzaniem kwalifikacji, izby handlowe, organizacje handlowe, ośrodki doradztwa, organizacje kulturalne i sportowe).
Uwaga: Osoby indywidualne nie mogą ubiegać się o dofinansowanie z programu.
Działania w ramach partnerstw
Można organizować działania w zakresie kształcenia, nauczania i uczenia się dla kadry, osób pracujących z młodzieżą, osób uczących się i młodzieży.
Działania mogą przybrać dowolną formę odpowiednią dla projektu i mogą obejmować więcej niż jeden rodzaj uczestników. Format, cel oraz rodzaj i liczba uczestników działań muszą być opisane i uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu.
Uczestnicy działań
- nauczyciele, profesorowie, osoby prowadzące szkolenia i inni pracownicy organizacji uczestniczących,
- osoby pracujące z młodzieżą,
- zaproszeni nauczyciele i eksperci z organizacji nieuczestniczących,
- praktykanci,
- osoby uczące się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, studenci uczelni wyższych, dorośli słuchacze oraz
uczniowie z organizacji uczestniczących, - młodzież z krajów organizacji uczestniczących.
Liczba i profil organizacji w partnerstwie
Co najmniej 3 organizacje z trzech krajów programu. W momencie składania wniosku o dofinansowanie należy wskazać wszystkie organizacje uczestniczące (max. 10 organizacji).
Miejsce działań
Wszystkie działania muszą odbywać się w krajach będących siedzibami organizacji uczestniczących w projekcie, w charakterze partnerów pełnoprawnych albo stowarzyszonych.
W uzasadnionych przypadkach w związku z celami lub realizacją projektu:
- działania mogą mieć miejsce w siedzibach instytucji Unii Europejskiej, nawet jeśli w projekcie nie ma organizacji z kraju, w którym ma siedzibę dana instytucja UE,
- działania obejmujące dzielenie się rezultatami i ich promowanie mogą odbywać się podczas transnarodowych wydarzeń/konferencji.
Czas trwania projektu
Od 12 do 36 miesięcy.
Czas trwania projektu należy określić na etapie składania wniosku na podstawie celów projektu i rodzaju działań zaplanowanych na okres realizacji projektu.
Budżet
Od 100.000 EUR do 400.000 EUR.
Model finansowania składa się z zestawu pozycji kosztów, spośród których wnioskodawcy dokonują wyboru według odpowiadających im działań, jakie chcą podjąć, oraz rezultatów, jakie chcą osiągnąć.
Obowiązują stawki ryczałtowe na poszczególne kategorie budżetowe:
- zarządzanie projektem i jego wdrażania (500 EUR/miesiąc - org. koordynująca, 250 EUR/miesiąc- org. uczestnicząca),
- międzynarodowe spotkania projektowe (575 lub 760 EUR/uczestnik w zależności od odległości),
- wsparcie procesu włączenia (100 EUR/uczestnik),
- koszty podróży. W przypadku wyboru opcji podróży z wykorzystaniem niskoemisyjnych środków transportu (green travel), takich jak kolej, statki, carpooling, otrzymuje się dodatkowe dofinansowanie,
- koszty nadzwyczajne,
- wydarzenia upowszechniające,
- wsparcie językowe.
Gdzie należy złożyć wniosek
Wnioski składa się do agencji narodowej kraju, w którym ma siedzibę organizacja wnioskująca.
Kraje uczestniczące w programie
- 27 krajów członkowskich UE,
- Kraje kandydujące do UE: Turcja, Serbia, Republika Macedonii Północnej,
- Kraje EOG: Norwegia, Lichtenstein, Islandia,
- Kraje partnerskie.
Do krajów programu zaliczają się również terytoria zamorskie krajów Unii Europejskiej. Ich szczegółowa lista znajduje się tutaj.
Na etapie pisania wniosku w formularzu należy wskazać przynajmniej jeden priorytet horyzontalny oraz sektorowy, który będzie realizowany w ramach projektu.
Priorytety horyzontalne
- Włączenie społeczne i różnorodność we wszystkich dziedzinach kształcenia, szkolenia, młodzieży,
- Środowisko i walka ze zmianą klimatu,
- Transformacja cyfrowa poprzez rozwijanie gotowości do stosowania technologii cyfrowych,
- Wspólne wartości, zaangażowanie obywatelskie i uczestnictwo
Priorytety sektorowe - szkolnictwo wyższe
- Promowanie wzajemnie połączonych systemów szkolnictwa wyższego
- Stymulowanie innowacyjnych praktyk w zakresie uczenia się i kształcenia
- Rozwój STEM/STEAM w szkolnictwie wyższym, w szczególności udział kobiet w STEM (naukach przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuce i matematyce)
- Nagradzanie doskonałości w uczeniu się, nauczaniu i rozwijaniu umiejętności
- Tworzenie systemów szkolnictwa wyższego sprzyjających włączeniu społecznemu
- Wspieranie zdolności cyfrowych sektora szkolnictwa wyższego
Priorytety sektorowe - edukacja szkolna
- Przeciwdziałanie nierównościom w nauce, wczesnemu kończeniu nauki i niskiemu poziomowi biegłości w zakresie umiejętności podstawowych
- Wspieranie nauczycieli, kadry kierowniczej szkół i innych zawodów nauczycielskich
- Rozwój kompetencji kluczowych
- Promowanie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków
- Promowanie zainteresowania i doskonałości w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM)
- Rozwijanie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem
- Uznawanie wyników kształcenia uczestników transgranicznej mobilności edukacyjnej
Priorytety sektorowe - kształcenie i szkolenie zawodowe (VET)
- Dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy
- Zwiększenie elastyczności pod względem możliwości w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego
- Przyczynianie się do innowacji w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego
- Zwiększanie atrakcyjności VET
- Poprawa w zakresie zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym
- Tworzenie i wdrażanie strategii na rzecz umiędzynarodowienia dla organizatorów kształcenia i szkolenia
zawodowego
Priorytety sektorowe - kształcenie dorosłych
- Poprawa dostępu do możliwości wysokiej jakości uczenia się dla dorosłych
- Tworzenie ścieżek poprawy umiejętności, poprawa dostępu i zwiększenie liczby osób korzystających
z kształcenia dorosłych - Podnoszenie kompetencji edukatorów i innych pracowników dydaktycznych sektora kształcenia dorosłych
- Rozszerzenie działań na rzecz zapewniania jakości w sektorze kształcenia dorosłych
- Rozwijanie przyszłościowych ośrodków kształcenia
- Promowanie programu Erasmus+ wśród wszystkich obywateli i pokoleń
Priorytety sektorowe - w dziedzinie młodzieży
- Promowanie aktywności obywatelskiej, zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości wśród młodzieży, w tym
przedsiębiorczości społecznej - Podnoszenie jakości, innowacyjności i skali uznawania pracy z młodzieżą
- Wzmacnianie zdolności do zatrudnienia osób młodych
- Wzmacnianie powiązań między polityką, badaniami i praktyką
Przed złożeniem wniosku
Pierwszym krokiem w procesie składania wniosku jest rejestracja w systemie EU_LOGIN.
Drugim krokiem jest rejestracja w systemie rejestru organizacji ORS – Organisation Registration System (następca systemu URF). Rejestr w tym systemie kończy się przyznaniem numeru ID organizacji, czyli OID – Organisation ID. Organizacje posiadające już numer PIC, czyli poprzednika numeru OID, nie muszą się ponownie rejestrować.
Więcej informacji znajduje się w przewodniku po programie Erasmus+ oraz na polskiej stronie programu.