News -

Z liczeniem wciąż kłopoty

Efekty nauczania matematyki i nauk przyrodniczych w Europie wciąż są słabe. Europejscy politycy powinni poszukać lepszych sposobów wspierania edukacji w tym zakresie.




O tym, że efekty nauczania przedmiotów ścisłych nie są najlepsze, świadczą dwa raporty przygotowane przez sieć Eurodesk i przedstawione przez Komisję Europejską. Według pierwszego z nich, tylko w pięciu europejskich krajach (Anglii, Włoszech, Holandii, Irlandii i Norwegii) wyznaczono krajowe cele służące podniesieniu poziomu osiągnięć, chociaż w większości państw członkowskich UE istnieją ogólne wskazówki, jak radzić sobie z problemami matematycznymi uczniów.

Z raportu dotyczącego nauk biologicznych wynika natomiast, że żadne państwo członkowskie nie opracowało krajowej polityki wsparcia dla osób o słabych osiągnięciach edukacyjnych w tym zakresie. Pięć krajów – Bułgaria, Niemczy, Hiszpania, Francja i Polska – wdrożyło natomiast ogólne programy pomocy dla słabszych uczniów. Raport pokazuje też, że choć udało się już wiele osiągnąć w zakresie uaktualniania programów nauczania matematyki i nauk biologicznych, zbyt małe jest wsparcie dla nauczycieli we wdrażaniu nowości.

Obie publikacje zawierają analizy porównawcze metod nauczania matematyki i nauk biologicznych, które służyć mają europejskiej i krajowej debacie dotyczącej tego, jak poprawić standardy.

Pełne wersje raportów „Mathematics Education in Europe; Common Challenges and National Policies" oraz "Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research" dostępne są na stronie:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/thematic_studies_en.php
stopka strony