Inspiracje
Wszystkie kolory Ziemi
Słońce jest żółte, woda – niebieska. A może czasem zielona? Ogień jest czerwony, śnieg biały, ziemia – brązowa. Kolory – uczymy się myśleć i postrzegać za ich pomocą już w pierwszych miesiącach życia. Zanim powiemy pierwsze słowo, napiszemy pierwszą literkę. W tym projekcie jednak kolor miał znaczenie bardzie symboliczne.
Nowoczesna promocja starej poczciwej książki
Zainicjowany w lubelskim Gimnazjum nr 3 projekt „Bookraft” realizowano wspólnie z rówieśnikami z Grecji i Cypru. Chodziło o uświadomienie młodym ludziom, jak ważne są książki, biblioteki i czytanie. Wykorzystano do tego najnowsze technologie, jednocześnie zachęcając uczestników do różnorodnych działań twórczych. Inicjatywa zajęła pierwsze miejsce w kategorii wiekowej 16-19 lat w konkursie europejskim eTwinning 2011.
Wspólnie pamiętać o wojnie
Podczas wojny Polacy i Brytyjczycy stanęli po jednej stronie barykady. Czy to jednak sprawiło, że potrafiliśmy spojrzeć na siebie nawzajem, dostrzec zasługi, ale i rozmiar strat, tej drugiej strony? Nie zawsze tak było. W ramach projektu młodzi uczniowie z Polski i Wielkiej Brytanii starali się dowiedzieć: jak wyglądała II Wojna Światowa w tym drugim, odległym kraju?
Miasto jak malowane
Być może nasze miasta byłyby bardziej kolorowe i zadbane, gdybyśmy od dziecka patrzyli na nie jak na obiekt do malowania, szkicowania, wyklejania, rzeźbienia. Celem tego projektu było zapoznanie młodzieży z podstawowymi technikami plastycznymi, a za platformę zbliżenia miała służyć rodzima architektura.
Energia znikąd
Czasami, gdy chcemy powiedzieć obrazowo, że nie możemy wziąć czegoś znikąd, mówimy: z powietrza ci tego nie wytrzasnę! A tymczasem z powietrza można „wytrzasnąć” prąd. I nie tylko z niego! Polska emituje do atmosfery zbyt dużo dwutlenku węgla, powstającego na skutek spalania węgla. Unia oczekuje, że w najbliższych latach nauczymy się czerpać aż 20 procent energii ze źródeł odnawialnych. To jest idea, która powinna zaprzątać młode umysły…
Silni jak dąb
Jakim drzewem jesteś? Wiotką brzozą, strzelistą topolą, wesołym klonem? Grupa dwudziestu uczniów z Zespołu Szkół Specjalnych nr 3 w Łodzi wybrała mądry i silny dąb. Taki był początek projektu, w którym udział brała jeszcze młodzież z dziewięciu szkół.
Świat jak z fotografii
Wszyscy lubimy oglądać stare zdjęcia. Szkoda, że tak rzadko wiadomo, kogo przedstawiają… W ramach tego projektu uczniowie mieli okazję pomyszkować po albumach ze zdjęciami, rodzinnych archiwach, starali się wydobyć z pamięci bliskich wspomnienia, które mogłyby być pomocne przy opisaniu fotografii i dorobieniu do nich historii.
Imiona róży
Powieść „Imię róży” Umberto Eco jest magiczna. Łączy w sobie potężną dawkę wiedzy historycznej z porywającą i ekscytującą fabułą. Ale jej tytuł był zagadką, i nadal nią pozostaje… Sam pisarz niezbyt chętnie wypowiada się na ten temat. Ten projekt – zainspirowany książką Eco – rozbiera ów tytuł na czynniki pierwsze.
Wszyscy kochamy mamy!
W Polsce i Rumunii. W Hiszpanii i na Łotwie. Swoje mamy kochają Włosi, Estończycy, Czesi. Oddają im serca Szwedzi, Brytyjczycy, Bułgarzy… Ale – okazuje się, że Dzień Matki nie tylko nie wszędzie wypada 26 maja, na dodatek w różny sposób jest obchodzony! To mogło być odkrycie dla uczniów z dwudziestu szkół w dziesięciu europejskich państwach, biorących udział w tym projekcie – zadedykowanym wszystkim mamom, oczywiście.
Wszystko, co dla nas ważne
Czyli, dokładnie, co? Czy hierarchia wartości jest uniwersalna? Czy to, co jest istotne dla Polaków, będzie tak samo kluczowe dla Włochów i Rosjan? Właśnie tego mogli się dowiedzieć młodzi ludzie, biorący udział w tym projekcie.
Polsko-włoska podróż po sześciu planetach
Popularna książka Antoine’a de Saint- Exupery’ego stała się inspiracją do innowacyjnego projektu współpracy uczniów z gorzowskiego Gimnazjum nr 16 i ich rówieśników ze szkoły „Mario Rapisardi” z włoskiej miejscowości Caltanissetta. Efekty współpracy były tak dobre, że projekt zajął pierwsze miejsce w konkursie „Nasz projekt Twinning – VI edycja 2010” w kategorii wiekowej 13-15 lat.
Z fizyką za pan brat
Fizyka do przedmiotów lubianych nie należy. Ma złą sławę, a może ktoś zrobił jej czarny public relations? No, nie ukrywajmy – te wszystkie symbole, wzory, obliczanie siły, z jaką kamień działa na ścianę, i odwrotnie. Trudna sprawa? Niekoniecznie! Fizyka może być super przygodą – i lekcje z niej były wyzywaniem, prawie rozrywką, w ramach tego właśnie projektu.
Daleko od Tomka Sawyera
Czy to, co fascynowało, cieszyło albo denerwowało Tomka Sawyera, nadal robi takie samo wrażenie na dzisiejszych nastolatkach? Chyba nie – bo dzisiaj nikt nie biega na bosaka do szkółki niedzielnej! Z drugiej strony: Tomek i Huck też mieli na pieńku z dorosłymi, byli zaganiani do nielubianych prac domowych, przeżywali pierwsze zauroczenia i konflikty z rówieśnikami… Więc może to nie jest jakaś przepaść bez dna?
Dwanaście wyjątkowych miejsc
Każdy pamięta taką zabawę z dzieciństwa: podróżowanie palcem po mapie, albo po globusie… Wyznaczanie jakiegoś punktu, wyobrażanie sobie: jak tam jest, w tym miejscu? Jacy ludzie tam żyją, zwierzęta, rośliny? Ten projekt – to taka trochę nowocześniejsza wersja „podróżny palcem po mapie”.
Chopin - muzyka bez granic
Granie, śpiewanie, a nawet kręcenie teledysków. Takie zadania postawiono przez uczniami z Bydgoszczy. Partnerami w zrealizowanym jesienią 2009 r. projekcie były Szkoła Podstawowa nr 63 z Bydgoszczy oraz Sukromna zakladna škola z Novej Dubnicy na Słowacji. Inicjatywa - z uwagi na Rok Chopinowski - służyła przede wszystkim muzycznej edukacji.
Artystyczne dusze
Sztuka mówi – ale czy my potrafimy ją usłyszeć i zrozumieć? Coraz częściej kłopot z tym ma młodzież, wychowana na telewizji, grach. W ramach tego projektu uczniowie mogli nie tylko poznać wielu malarzy europejskich, ale i nauczyli się dostrzegać w ich pracach coś więcej niż temat, formę i kompozycję.
Nie damy się nabrać na reklamy
Reklama dźwignią handlu. Ale co z nami? Czy dobrze jest wierzyć w każde słowo, wypowiadane na antenie radiowej czy w telewizji? Nie! Uznali wrocławscy uczniowie.
Rozsmakuj się w poznawaniu
Zwiedzanie – czyli co, oglądanie? Nie tylko! Wszak zwiedza się też podniebieniem, smakując narodowych potraw, słuchem, dotykiem… Tak, jak w tym projekcie!
Świat potrzebuje Programistów
– Rzeczywistość zmienia się bardzo szybko. Wczesna nauka programowania otworzy uczniom drzwi do zawodu – mówi Małgorzata Cioch ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Olsztynie, uczestniczka seminarium eTwinningu poświęconego programowaniu.